O głodzie pisałam już wielokrotnie. To temat z którym wiele z nas ma ogromny problem. Skąd wiem, że potrzebuję jedzenia? Po czym poznam, że już wystarczy? A co jak  już zjadłam „dozwoloną” kaloryczność, a dalej jestem głodna?

Niby oczywiste pytania, ale lata słuchania aplikacji, tabelek, dietetyków i innych zewnętrznych źródeł zrobiły swoje. Jesteśmy tak skołowane, że same mamy pojęcia co czujemy i dlaczego.

Przedstawię Ci więc dzisiaj bardzo przydatne narzędzie do określenia poziomu głodu i sytości. Jest to prosta skala, na której możemy z łatwością umieścić siebie w każdym momencie dnia.
Jak to wygląda? Tak:

10. Ekstremalne przejedzenie
Jesteś wręcz chora z przejedzenia, tak jak na przykład po zbyt obfitym obiedzie świątecznym. Czujesz, że zaraz zwymiotujesz, nie możesz się ruszać.

9. Przejedzenie
Czujesz się źle; ciężka, zmęczona i bardzo boli cię żołądek.

8. Dyskomfort
Zaczyna boleć Cię żołądek i czujesz, że jeszcze kilka kęsów, a będziesz z Tobą naprawdę źle.

7. Lekki dyskomfort
Twoje ciało zasygnalizowało, że ma dosyć, ale Ty postanowiłaś wziąć jeszcze kilka gryzów, bo bardzo Ci smakowało.

6. Pełna sytość
Czujesz się w pełni najedzona. W tym momencie kończysz posiłek.

5. Sytość
Kończysz jeść w momencie, kiedy poczujesz nasycenie. Nie jesteś jeszcze pełna, ale usatysfakcjonowana.

4. Zaczynasz myśleć o jedzeniu
Twoje ciało wysyła pierwsze sygnały dyskomfortu. Czujesz, że nie możesz się skupić. W brzuchu czujesz nieprzyjemną pustkę.

3. Głód
Twój żołądek jest pusty. Twoje ciało wyraźnie mówi Ci, że chce coś zjeść. Burczy Ci w brzuchu i odczuwasz nieprzyjemne skurcze. Masz problemy z koncentracją. Czujesz ssanie.

2. Duży głód
Zaczynasz robić się zdenerwowana, nieprzyjemna dla innych i przestajesz kontrolować emocje. Boli Cię głowa. Nie masz siły i nie możesz się skoncentrować na niczym. Myśl o jedzeniu przesłania wszystko.

1. Ekstremalnie duży głód
Jest Ci słabo, szumi Ci w uszach i boli Cię głowa. Nie masz w ogóle siły. Czujesz się totalnie pozbawiona energii, masz zawroty głowy, zastanawiasz się, czy nie zemdlejesz.

Proste prawda? Co z tym teraz zrobić?
Postaraj się nigdy nie schodzić poniżej czwórki i powyżej siódemki.
Oczywiście może się zdarzyć, że się przegłodzisz, bo z przyczyn losowych nie mogłaś zjeść przez długi czas. Czasami pewnie też się przejesz, bo coś będzie takie smaczne. Nie dopuszczaj jednak do tych sytuacji zbyt często, a już na pewno nie zbliżaj się do ekstremum skali!

Pamiętaj też o tym, co wielokrotnie podkreślam w swoich artykułach i filmikach , jeżeli burczy Ci w brzuchu, to już trochę przesadziłaś. z czekaniem. Wiele Wilczków zwleka z obiadem właśnie do momentu burczenia, aby być pewnym, że to jest TO. Nie! Głód to już wzmożone zainteresowanie jedzeniem, bez powyżej opisanych, drastycznych objawów.

*

Daj znać czy taka skala będzie dla Ciebie przydatna. Kiedy Ty zaczynasz, a kiedy kończysz jeść?